Exotisk fågelsång

I går när vi satt utomhus tillsammans och filosoferade, maken och jag, la jag märke till att ljuden runt omkring var påkallande, till sin natur!
Fåglarna erbjöd en osedvanlig kakafoni och det lät - faktiskt - som i Miami eller annanstans VARMT och sydligt!

I övrigt har alla de måsar som väckte oss arla i Gbg's alla omnejder här ersatts av svalors skri. Jojo, svalor KAN... De låter alls inte lika starkt eller skränigt men de låter och tjoar i gryning såväl som i skymning. De har ett väldans sjå också och susar omkring i skyn i ett mycket högt tempo.

Örnar.
Vi har en husörn, hos oss. Hon eller han svepar i långsamt majestät över vår trådgård i genomsnitt en gång om dagen. När vi joggar ser vi ibland denna/e örn även dlida över åkrarna där vi springer och enstaka gånger har örnen sällskap av annan örn.
Vanvettigt vacker i sin teckning, är den och den får en alltid att haja till.

Så: inte bara gäss ser vi ofta och många numera, det gäller också örnar. Skåne är rikt på fågelliv och jag älskar, som bekant, fåglar!

Vackrast, är alltjämt koltrastens sång. Jag kan inte tänka ut ett mer fulländat läte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0