Årskrönika på nyårsafton!

JANUARI
Är den första månaden inte bara på det nya året utan den första månaden på det hela kalenderår där jag säger vad jag tycker och inte räds vad andra ska tycka. På så vis ett väldigt stort år i mitt liv. Och så skönt att bara våga!
Läser att 2009 inleddes med gigantisk förkylning och soffhäng, det hade jag alldeles glömt. Minns dock genast att det vid den tiden fortfarande var makens doktorsvahandlings sammanställande och avslutande som gällde: han skrev, jag gjorde allt annat…

 Fjärde januari skrev jag:
”Fortfarande förför du mig: efter dryga tre månader hos dig förvånas och förförs jag varje gång jag sticker näsan utanför dörren. Träden, solen, fågelsången, dofterna och synerna - allt berör mig. Ännu grips jag av känslan att det är något tillfälligt, det måste det vara, så här bra kan jag bara inte bo på riktigt. Ofta har jag känt när jag besökt andra att så mysigt skulle man bo och det har ju alltid varit någon annans idyll, inte min.
Nu är idyllen min. Min min min.”
Än idag, känner jag likadant här – jag förförs ännu av denna magnifika trakt.

 Jag målade om lite skåp och hyllor också och demolerade förre ägarens hyllsystem i hallen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
FEBRUARI
Tycks inledas med det evinnerliga röjandet i trädgården! Jag är omvittnad otålig och ville röja inför sommarens kommande mys. Alexander kavlade också upp skjortärnmarna en dag och högg i!Jag började måla dörrkarmarna också, denna kalla vintermånad. De är ännu inte helt färdiga…
Magjsuka förekom.
Våra nya grannar flyttade in denna vinter och jag fick jättevackra blommor av nya grannfrun, som skulle visa sig vara lärare på floristutbildning!
Jag hade början på något som jag fortfarande måste tolka som initial 40-årskris. Lite av tvekan, lite av undran, varvat med förvissningen att jag lever det bästa av liv.
Pulka på tu man hand med pojken: inte fy skam men vi saknade pappa.
Trädgårdens framtid upptar mina drömmar och planer: terrass, loungemöbler och: ja, vad inte? Miami-feeling skulle inte vara fel för Miaminörden…

När min son frågar hur ”man bygger en pojke” kommer han fram till att det är väldigt viktigt att man hänger fötterna rätt!
Snökaos – massor av snö, snö, snö!


---------------------------------------------------------------------------------------------------------
MARS
Mars kom med seriös nedräkning: 21 dagar kvar…
Tionde mars börjar våren sniffa sig fram.
Femtonde mars stöter jag på det märkliga Nordåsenfenomenet: hängande snö. Underligt fenomen!
Mars kom med ihopmonterande av utemöbler – at long last! Roligt!!!
Marcus disputerar äntligen: PhD således i Cell- och Molekylärbiologi.
Vi lär känna goa grannarna P och R lite mer och har roligt runt sandlådekanten.

Nedräkningen når sin ände: 0 dagar kvar. Den bästa dagen ever är kommen: äldste sonen fyller 18 år. Myndig. ”Måste” inget någonsin mer.
Hurra.

Avancerade altanplaner förekommer. Tur att drömma och planera, många gånger räcker långt nog ;-)
30 mars möter J och jag en stor älgtjur när vi ska gå till förskolan. Han står vid vägkanten och betar.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
APRIL
Hehe, jag åker på lyxig och mysig spa-weekend med 15 väninnor och blir liggande på hotellrummet med matförgiftning. Öken!

Fredagen 6 april äter jag lunch på balkongen med mina båda söner och fikar sedan i trädgården med lille sonen och hunden. I vår plats i lä är det så hett att vi sitter i bara tröjor och solar och njuter. Ahhhh, en första vår med trädgård. Känslan är svår att fånga i ord.

Jag var med i tidningen Amelia!

Våren har kommit för att stanna.
Under påsken målar vi om vardagsrummet och inviger nya grillen!! Najs.

”Jag älskar dig, snälla, gulliga, underbara mamma” – är en vanlig fras i dessa dagar. Är så ännu.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
MAJ
Månaden maj kommer med stensättning på framsidan, som maken kämpar med och fint blir det! Den kom också med dynor till utemöblerna och matchande filtar. Vi träffar allt oftare rara grannarna som flyttade in under vintern och J blir god vän med lite yngre S. Mysig tid.
Enligt bloggen upplever jag att tiden rusar.
Månaden för envis ogräslukning, lär det också vara, ser jag…. Huva, jag minns…

Uppsala och Biblioteksdagarna. Träffar min wing woman där igen. Kvalitet.

Trädgårdsplatsen allra närmast huset börjar få fason och bli njutbart trevlig att vistas på. Vi köper däckstolar och åker på utflykt för att hinna umgås och ta upp den bortlagda tråden. Relationen vårdades INTE under avhandligens sista halvår, det är en sak som är säker. Nu ska vi ta upp den igen.
Jag har en del flängande som tar tid och, inte minst, funderingar.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
JUNI
Oerhört intensiv tid för mig i vad som är en mix av arbete och fritid. Nämnde inte mer då och gör heller inte nu. Firar ett år sedan att samtalet kom att huset var vårt!

Firar midsommar i Särö, på Nääs och avrundar med vin hos närmaste grannen. Mysigt.

Min far kommer hit, denna månad, och vi fäller inte mindre än sex träd i vår trädgård. Jeez…
Mycket mer än så tycks jag inte ha hunnit rapportera – det säger en del!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
JULI
J fick så äntligen en egen liten pool, vi grillade hemma hos nya vännerna och grannarna P och R och det var sommaren då varken Skåne eller sommarstuga i Örvik hanns med. Varför? Jo, första året i egen TRÄDGÅRD ville vi inte bara njuta av varje enskild dag, vi behövde GÖRA en jädrans massa saker i den också. Och inte blev vi färdiga på långt när…

J och lilla grannflickan S ränner omkring som syskon: ut och in i varandras hem och hittar man inte sitt barn i det egna vardagsrummet, kan man vara ganska säker på att hitta det i vardagsrummet intill! Kompisidyll.

Vi var på 50-årskalas hos makens VD, vi plockade blåbär i trädgården och bakade paj, vi plockade smultron, när hettan legat på några måltider skaffade vi parasoll och vi köpte äntligen möbler till balkongen också – mysigt att fika där!

Vi började fundera över ytterligare ytskiktsrenovering samt förnyelse av kök.
Vi gräver, hugger och drar i vårt anletes svett i vad jag kallar ”nätverk underground” i bloggen: nätverket av rötter som sträcker sig precis hur långt som helst, i vår trädgård.

Jag hittar en ny bekant som A och jag kan bo hos i New York när vi åker dit 2010.

Vi börjar måla även i övre hallen…

J fyller år och får äntligen en tvåhjulig cykel! Min farfar kommer på besök, ett besök som senare skulle visa sig bli både första och sista hos oss.

Ånglok Anten-Gräfsnäs med familjen PJ, ny brevlåda med tillhörande stenläggning och stenkross, övre hallen, inklusive tak, målas färdigt och blir jättefint. Vi inreder med ny hylla och lampa.

Trappan är nästa utmaning….

Liten orm hittas på vår terrass, jag gräver upp samtliga vildhallon!

Obligatoriskt Lisebergsbesök.

Trappa och sovrum, får färg – och OJ vad jobbiga dessa arbeten blev!!! Men fint blev det förstås också – när det var klart..!
Grillar, grillar, joggar, joggar.
Beställde vackra fondtapeter, från Pip och Ralph Lauren.
Shoppade och beställde även för kök…

PUST vilken månad: vad MYCKET vi gjorde. I bloggen läser jag att jag nu är trött på shopping, det vill inte säga lite!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
AUGUSTI
Börjar som juli avslutas: med renovering, målning, tapetsering och däremellan lite trädgårdsröj och BBQ!
Vi tar Lisebergsdag och middag tillsammans med mina två vänner K och L och deras familjer.

En rolig utflyktstur gör vi: till Astrid Lindgrens värld och vi har en helt otroligt mysig tur dit – njuter av att ha roligt och av varandras sällskap.

Vi har min faster/gudmor med make på besök.
Vi har mysigt och njuter – och väntar på tapeter!!!
Tapet kommer och sätts upp och det känns jättebra.
Köksluckor kommer och sätts upp och det känns också oerhört bra. Vad vi donar.
Trappan är färdig – det absolut jobbigaste och ”pissigaste” (!) arbete jag utfört, pew…

Vi njuter av att vara nästan klara med det vi avsett göra den här sommaren och det är förstås en skön känsla.

23 augusti kom så även vitvarorna som i vårt fall ju var svartvaror och så rostfria spisen. De smälte in så tjusigt så och vi är väldigt nöjda.

Vi var så fulltecknade att vi glömde vår 11-årsdag….

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SEPTEMBER
Inleds med en notering om att det går fort (livet) och att jag njuter. Jag njuter tydligen till och med av litteratur, som jag ju inte brukar hinna NJUTA av. Låter bra.

Sysslingarna med tillhörande föräldrar kommer på mysigt heldagsbesök och det blir promenad och grillat!

Om vinterns mystiska fenomen i skogen var den hängande snön, visar sig sommarens mysko vara något underligt spindelvävsliknande fenomen ÖVERALLT i skogen. Mycket underligt men vackert med dagg på i solljuset.

Rabatten vid entrén får välbehövligt lyft av mig.
Köksfläkten är snackis och utmaning!
Jag funderar över quick-fix för övre toan…
Hösten nalkas och vi går på en sista varm promenad, gissade vi, och det stämde.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OKTOBER
Oktober inleddes med mysig helg som gick i vännernas tecken: både familjen PJ och Pest och Kolera med föräldrar var här.

Presenningar inköptes och det var tack och hej för säsongen för utemöblerna.

Jag målar röd fondvägg i det övre badrummet…. Kanterna behöver fortfarande fixas.

Höst och rönnbär kommer, vi får en makalöst vacker och solig dag på Nääs.
Och jag joggar på – nu sex dagar i veckan före frukost och jobb och det är underbart.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NOVEMBER
Jag har det underbart i Skåne med gamla barndomsbästisen Annika och hennes familj. Underbart och hjärtevärmande.

Middag ute med vännerna K, L och L och K sov över och vi hade mysig frukost – det var en glad och härlig helg.

Lite vabbande blev det denna månad eftersom Falsk Krupp kom på nytt besök. Tända ljus, pepparkakor gjorde vabbandet ganska mysigt.

Det snöar och det är vår andra vinter på Nordåsen: mäktigt!
Jag njuter av livet, kärleken och goda vänner – i sanning finns det inget bättre.
Jag drömmer om eld: etanolkamin och eldkorg.
J och jag gör egna lyktor och spelar mycket Memory. I år är det ”Rimmemo” som är favoriten.
Jag tar in enris och granris i vaserna – doften!!
23 november julpyntade J och jag. Han skuttade och lekte och det blev en oförglömlig stund.
Vi firar 9 år som gifta!

Slutet av november innebär Spa-tripp till Ystad Saltsjöbad och lunch hos min barndomskompis Jörgen med fina familjen. Vi tar oss till det stooora IKEA också, på hemvägen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DECEMBER
December innebar en andra jul i huset, mängder av familje- och vänsammankomster, ihopknytanden av säckar på jobbet (milt uttryckt) och en del funderingar kring livet, döden och åren som fullständigt rusar.

De vackra stjärnspäckade kvällarna och de vita tallarna på Nordåsen kan nog få vem som helst att känna närheten till naturen = livet och döden och bidrar säkert.

I bloggen kretsar det mycket kring just SKÖNHETEN på Nordåsen: det kristalligt vita, snön, isen, frostnupna träd och vinterjogging med glad oemotståndligt söt hund J

När hösten blev till vinter och man stannar upp inser man (vi) att så intensivt socialt umgänge som vi haft det senaste halvåret har vi aldrig tidigare i livet haft. Knappt en enda helg under hela höstterminen har varit obokad. Aldrig har vi heller haft nöjet av helt gemensamma vänner, en ny och mycket angenäm upplevelse.

Köksfläkten kom på plats – at long last- i december!
Julmarknad på Skallsjögården tillsammans med vännerna P & R med eldar, korvgrillning och tomtar var gemytligt.
Det bakas! Knäckis x 3, pepparkakor, pepparkakshus, marsipanfigurer – otroligt mysigt att unna sig den tiden.
Vännerna P & P med söner var här på inför-jul-middag och det var förstås roligt och ytterst livat.

På Luciadagens morgon, tidigt, somnade min farfar in vid åldern 94. Älskade Börje som nu återförenats med sin hustru, farmor Eva.

På Luciadagen samlades vi: min familj, min far, hans syster med man, hemma hos oss för samtal och umgänge. Sedan gick vi till julmarknaden på Liseberg för en ljusare upplevelse kring Börjes bortgång.

Julafton innebar firande med min man och mina söner och det kan ju inte bli fel! Vilken lång väg vi gått sedan de tidigare 16 fasansfulla jularna.

I december tar jag stunden och fastslår att bäst är, fortfarande, avsaknaden av rädsla. Kommer alltid vara.
Mellandagar med trevliga släktsammankomster.

Födelsedag med eldkorg och med konkreta minnen från förr. Grillning av äpple över öppen eld i egen trädgård.
Dag efter födelsedag tillsammans, igen, med vännerna P & P (för första gången utan barnens ljudliga närvaro!) på middag ute och sedan VIP-bio.

Nyårsafton (idag) med nyårsbjudning hemma hos vännerna P & R! Ska bli superkalaskul!!

Som ni märker går det i vänners och i släkts tecken dessa dagar. Om en vecka flyttar bekanta in i ett av grannhusen, så det lär inte bli mindre vänträffar framöver… J får en jämnårig granne igen! En kille rent av J.

Massor av snö denna måmad - vid ett tillfälle snöflingor stora som handflator!
Idag är det femton minusgrader :-o KALLT!

”Vilken kväll!” är inte en helt ovanlig rubrik, hos mig. ”Vilket år!” utropar jag nu. Nästa år ska det bli ”mindre business och mer pleasure”. I alla fall mer pleasure – det andra kanske blir svårt att efterleva? Minst en självvald rolig upplevelse per månad, har jag bestämt. Det är ett nyårslöfte (brukar inte avge sådana) det ska bli ett sant nöje att leva upp till!

Ha ett bra 2010 – det tänker jag! (vet ju redan att det innehåller en student och en NY-resa)












GOTT NYTT ÅR 2010!!!!

Kommentarer
Postat av: Kathrin

Vilken härlig läsning :)

Önskar dig och familjen ett fint 2010!

kram

2010-01-01 @ 10:49:28
URL: http://tinalill.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0