Framåt

När man får en lite gråmulen paus, mitt på en lördag och är inomhus och umgås (ska inte skriva "passar" eftersom maken inte gillar termen) med J, kommer tankarna framåt, för huset.

Detta vill/måste vi skaffa vad det lider:

-klinkergolv i badrummen: föreningen ( i vilken jag är first lady ;-)  )har gått ut med att inom två år är det lämpligt att kassera plastmattorna som då når hög ålder. Jag tänker "budget" på så vis att jag vill matcha befintligt kakel som är vitt, så man slipper byta både golv och väggar. Något sådant här ser jag för mig, både uppe och nere:


Vitt på golvet.


Fast i denna storleksordning snarare än den övre.
Fast knappast före vintern 2010.

-då tarvas lite roligare möblemang där inne också:


Två sådana - en till varje badrum.

Och

Något sådant också. Samt spegel med belysning som jag inte finner bild på men har sett en väldigt fin på Bauhaus för endast 1500:- (allt sådant tycker jag annars är för eländigt dyrt).

-måla övre hallen, trappan, vårt sovrum och Alexanders sovrum, står på tapeten också. Vitt. Sedan kan tapetsering av fondväggar avvakta lite.

-sovrummet ska inredas lite, för en gångs skull. Jag som faktiskt gillade New England-stilen långt före den blev uppmärksammad i detta land (ja, har alltid varit USA-freak) vill inte göra hela hemmet i New England-stil men väl sovrummet. Då får det bli lite Ralph Lauren, Gant och Lexington där inne :-)


Inte fullt så vitt men åt det hållet.

Det ska ge en känsla av:

Med ett brummande hav utanför dörren...!

I Alexanders rum vill vi ha en randig RL-tapet i svart-vitt. Det kan bestå även efter att polisen flyttat hemifrån.

Men vi lämnar inte den amerikanska kontinenten där, vi ska ju ha lite Miami där uppe... Men det visar jag inte förrän det är klart. Vill behålla mina idéer för, just, mig ;-)

-trädäck eller stenläggning, är en stor fråga för trädgården. Det blir väl trots allt trädäck. Med klar Miamiinfluens som går i stil med vardagsrummet, vars influens blir mer en egen tolkning av min favoritstad.

Just det, dit jag alltid längtar.

Och dit vi talade om att skaffa oss ett andra hem när vi, någon gång kanske, går i pension!

-köket. Det behöver ny kyl-frys. Något sådant här:

x 2.

Och det blir det i brist på den här:


Grått klinker vill jag också ha där inne. Det matchar också en grå rand på befintligt kakel.

-hallar vill också få grått klinker. Det matchar inte - blir bara bra på ett storskaligt vis!

-nytt rum åt J står högt i kurs. Måste få tag på en snickare som kan säga vad det skulle kosta.


Ger vi oss på trädgården finns det så mycket att fundera på att det inte går att samla tankarna...

-först gräva upp resterande stubbar och resterande sly/växter
-sedan fylla jord (tonvis) till en slät lagom höjd
-så gräs
-köpa studsmatta
-göra stenläggning med gång från terassen
-sätta söt järnsmidessoffa på den
-anlägga en berså där
-göra vår damm med vattenfall (jo, det låter kitsch men det blir det inte + att det är makens lilla drömprojekt)
-skaffa en vacker svart järnlykta, typ:



Pew - detta var en del! Tack Pernilla för inspirationen att ta nya planeringstag och tänka på detta.
:-)

Kommentarer
Postat av: Skumpis

Vad mycket kul ni har framför er och vad fint det kommer bli! Eller rättare sagt, ni har det redan fint, och finare kommer det bli :-)

2009-07-11 @ 21:43:58
URL: http://skumpis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0