Njuta

Att njuta av sitt liv, här och nu, måste vara den enda mening som möjligtvis skulle kunna finnas.
Jag njuter varje gång tåget hem passerar sträckan Svarte-Ystad och då njuter jag vågor som slår och färgerna på hav och himmel. Alla tänkbara blåa toner finnes där och så det vita skummet (och molnen ibland) som bryter av det blå.
När jag stiger av tåget är det den salta luften som bjuder havsdoft som fångar mina sinnen och sedan är det ljuvligt att hoppa på cykeln och cykla hem.
Jag njuter intensivt av alltihop och gläder mig så över denna förmåga jag har (som ju krävt sin tortyr att förvärva) att just njuta av och uppskatta stunderna.
Det behövs inget kostsamt eller exklusivt, det behövs vind och hav, sol och salt, sand och kärlek.
På sommarkvällarna känner man sandkornen i lakanen och varje gång man duschar finner man nya fina fina små korn av sand.
Nu var det ganska många dagar sedan vi låg i sanden, så nu saknar jag sanden....
Att jogga i solen och värmen, i naturen med örnar och svalor och skåningar längs vägen, tja det är väl ungefär så bra man kan starta en morgon?
I dag njöt hunden och jag denna ynnest tillsammans.
J har klarat av fyra inskolningsdagar på förskolan och den femte blev han sjuk: kraftigt Falsk Krupp-anfall med tillhörande hög feber. Bäst att bädda ned sig i soffa.
Vi friska grillade grillspett, drack vin och kramades multi i soffan framför en film. Så välbehövligt efter våra (alldeles snart) 12 år tillsammans att få leva egenvalt liv ihop - på VÅRA premisser, inga andras över huvud taget.
VI väljer vad vi gör, när, hur och varför. Inga tonåringar har synpunkter, inga ex fördärvar.
Vi är 39 och 42 och nu börjar livet - det liv vi väljer. Inte konstigt att vi har vett att uppskatta det då halva våra liv gått åt till annat och andras val.
Vi LEVER, vi ÄLSKAR, vi NJUTER av NUET. Vi bryr oss inte om vad NÅGON annan må tycka som inte gått i våra skor och vi har ROLIGT och SKRATTAR och bara undrar hur underbart ett liv egentligen kan vara?!
Så väl unt och väl förtjänt det är. Och så trevligt att vi förstår det :-)
Ha en fin helg alla därute - det har vi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0